Mercedes-Benz

Luksus i ekstrawagancja, czyli debiut nowego Mercedes-Maybach

Autor: Marcin Wojciechowski

Mercedes-Maybach GLS 600 to nowoczesny, potężny SUV, który wkracza wielkimi krokami na rynek i będzie ogromną konkurencją dla luksusowych samochodów ze stajni m.in. Range Rover’a, Bentley’a czy nawet Rolls Royce’a.

Dwie ogromne motoryzacyjne marki spod szyldu Daimlera łącząc siły w przeszłości, oferowały luksus z najwyższej półki, m.in. wprowadzając na rynek specjalne wersje Klasy S (w nadwoziu zarówno Coupé jak i Limuzyna), a także dodając do oferty w niewielkim nakładzie Klasę G 650 Landaulet. Tym razem postawiono na nowego GLS, który oferuje jeszcze więcej możliwości. Jego cena jest bardzo atrakcyjna biorąc pod uwagę wyposażenie, które oferuje, aby spośród dostępnych na rynku luksusowych SUV’ów postawić właśnie na niego.

Design nadwozia

Porównując GLS w wersji Maybach do wersji standardowej jest tu kilka zmian, o których warto wspomnieć. Najwięcej zmian ujrzymy tutaj na przednim grillu, który został zaprojektowany na kształt innych modeli Mercedes-AMG. Pionowe poprzeczki zawsze występujące w kolorze czarnym, niezależnie od lakieru, oraz spora ilość chromowanych dodatków podkreślają luksus samochodu.  Na środku grilla  stojący znaczek Mercedesa na masce, rodem z S klasy, a także subtelny napis „Maybach” tuż nad grillem zwracają uwagę na unikatowe połączenie marek.

Ciekawym elementem wyposażenia są tu stopnie przy progowe, które różnią się znacznie od tych z wersji seryjnej GLS, gdyż są elektrycznie sterowane – wysuwają się w momencie otwierania drzwi, a chowają po ich zamknięciu. Przyciskając włącznik na desce rozdzielczej można je jednak pozostawić na zewnątrz, nawet podczas jazdy. Felgi, w tym przypadku 22- lub 23-calowe, zostały zaprojektowane specjalnie dla tej wersji.23-calowe nawiązują dodatkowo do prążkowanej osłony chłodnicy. Chromowane akcenty wokół bocznych szyb oraz progów podkreślają jego dostojność, natomiast emblematy na słupku D widoczne z daleka podkreślają, że nie jest to standardowa wersja GLS, a nieszablonowy Maybach. Na tylnej klapie oznaczenie modelowe Mercedesa zostało również zastąpione tym z Maybacha. Wyróżnikiem jest tu również lakier – 8 opcji kolorystycznych przygotowanych specjalnie dla tego modelu, w tym kilka w wersji dwukolorowej tzw. dualtone, znanych z m.in. Rolls Royce’a.

Wnętrze

Design wnętrza GLS, dokładnie tak samo jak zewnętrzny oferuje wykończenia materiałami o najwyższej jakości. W standardzie znajdziemy tu m.in. obicie tapicerki i deski rozdzielczej skórą nappa, przesuwny/uchylny panoramiczny dach z roletą zaciemniającą czy drugi rząd siedzeń, który jest elektrycznie sterowany oraz zawiera możliwość podgrzewania, wentylacji, a także masażu.

Nowy Maybach w porównaniu do seryjnej wersji GLS oferuje co prawda nie 7, a 4 miejsca siedzące, natomiast podróżowanie nim to kwintesencja luksusu i wygody. Opcjonalnie możemy tu doposażyć dodatkową konsolę środkową, która może być otwierana i służyć jako stolik lub pełnić rolę lodówki z butelką i kieliszkami na szampana, które można zamówić w srebrze . Najnowszy system audio-nawigacyjny MBUX, znany z innych modeli Mercedesa, ułatwi podróżowanie i przekazywanie zadań do systemu. Mamy tu do dyspozycji standardowo ekran dotykowy w podłokietniku drugiego rzędu siedzeń do sterowania wszystkimi funkcjami pojazdu, a opcjonalnie możemy również doposażyć samochód o dwa ekrany dotykowe dla drugiego rzędu montowane na zagłówkach.

Nowością jest tu poszerzone oświetlenie ambiente, które po raz pierwszy w Mercedesie obejmuje również przestrzeń dachu oraz tylną część pierwszego rzędu siedzeń. Mercedes-Maybach otrzymał również nowo opracowany, dedykowany zapach w pakiecie AIR-BALANCE, gdzie woń białego kwiatu osmantusa, miesza się z naturalnym zapachem skóry i pikantnej herbaty.

Komfort

GLS już w seryjnej wersji jest ustawiony najwyżej w hierarchii SUV’ów Mercedesa jeśli chodzi o luksus i komfort, a jego najbogatsza wersja posiada kilka dodatkowych udogodnień sprawiających, że podróżowanie nim to czysta przyjemność. Nowy Mercedes-Maybach poza seryjnym zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC posiada również możliwość zamiany go na opcjonalne, w pełni aktywne – E-ACTIVE BODY CONTROL, starannie pochłaniające nierówności na drodze. Dodatkowo po raz pierwszy Mercedes wśród trybów jazdy DYNAMIC SELECT CONTROL umieścił tu jeden dodatkowy – „Maybach”,  zapewniający jeszcze większy komfort jazdy podróżującym z tyłu. Charakteryzuje się tym, że ruchy nadwozia są najmniej odczuwalne właśnie na fotelach Executive, gdzie znajduje się węzeł wibracyjny dla minimalizacji drgań. Inne ustawienia programu skupiają się na silniku i skrzyni biegów:

• bardzo płaska krzywa przyspieszenia dla trybu szoferskiego

• zestrojenie skrzyni biegów z mniejszą liczbą zmian biegów sprzyja

płynnej jeździe

• ruszanie z drugiego biegu

• brak funkcji start/stop

Wsiadanie i wysiadanie w komfortowy sposób zapewnia tu elektronicznie wysuwany i chowany próg, a nieustanną wygodę podczas podróży zapewniają skórzane fotele z funkcją masażu, do których możemy doposażyć zestaw poduszek czy innych akcesoriów.

Wersje silnikowe

Wariant silnikowy w wersji Maybach mamy co prawda tylko jeden, jednakże wybór Mercedesa padł na świetną jednostkę, wprowadzoną specjalnie dla tej wersji. Czterolitrowe V8 biturbo o mocy 410 kW (558 KM) o maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 730 Nm. Silnik jest wspomagany miękką hybrydą EQ Boost o mocy 16 kW (22 KM) dodający 250 Nm momentu obrotowego . Dzięki wsparciu elektrycznej jednostki Mercedes-Maybach GLS 600 będzie wprowadzany w ruch lekko i dyskretnie. Zapewni  ona nie tylko bardzo dynamiczną jazdę, rozpędzając tego ogromnego SUV’a w zaledwie 4,9 s do 100 km/h, ale także świetny komfort niezależnie od warunków panujących na drodze.

W pigułce

Nowy, potężny SUV opracowany we współpracy Mercedesa z Maybachem zapowiada kolejny sukces tego duetu. Atrakcyjna cena jak na ten segment, nieszablonowy wygląd, ogrom nowoczesnych technologii, świetna jednostka pod maską i niesamowity komfort sprawią, że będzie to duża konkurencja dla innych marek produkujących najbardziej luksusowe SUV’y, a Mercedes wejdzie na wyższy poziom, zostawiając w tyle konkurencję.