Mercedes-Benz

Kompaktowa nowość ze świata EQ

Autor: Tomasz Żabelski

Debiutuje na świecie, a w naszym salonie pojawi się już wiosną tego roku. Mowa oczywiście o nowym EQA, które jest „biletem wstępu” do elektrycznych Mercedesów z gamy EQ. 

Ze względu na bliskie pokrewieństwo z modelem GLA auto dysponuje jego wszystkimi zaletami w połączeniu z efektywnym napędem elektrycznym. Wyposażeniem standardowym oraz licznymi systemami zasadniczo się nie różni. Jednak posiada „smaczki”, które wyróżniają ten model od jego pierwowzoru. Czarna osłona chłodnicy z pasem świetlnym z przodu pojazdu to znak rozpoznawczy modeli z gamy EQ. Nowością w modelu EQA jest pas świetlny z tyłu pojazdu łączący obie lampy. Wpłynęło to na przeniesienie tablicy rejestracyjnej na zderzak.  Całości dopełniają dwu- lub nawet trzykolorowe obręcze kół w rozmiarach od 18 do 20 cali. Dodano liczne udoskonalenia z dziedziny aerodynamiki przyczyniające się do obniżenia współczynnika oporu powietrza nawet do 0,28. Należą do nich całościowo zamknięty układ kontroli powietrza chłodzącego, aerodynamicznie zderzaki, prawie całkowicie osłonięte podwozie, specjalnie zoptymalizowane obręcze Aero oraz dostosowane spojlery przednich i tylnych kół.

Wnętrze auta zostało ozdobione dekoracyjnymi elementami z różowego złota. Z zakresu wyposażenia standardem jest pompa ciepła czy elektryczna inteligencja stanowiąca rozszerzenie systemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience) dla pojazdów z gamy EQ. MBUX przy obliczaniu najszybszej trasy uwzględnia postoje na ładowanie oraz wiele innych czynników, takich jak ukształtowanie terenu czy pogoda. Nawigacja potrafi też dynamicznie reagować na zmiany np. w natężeniu ruchu lub stylu jazdy. Nowy model klienci będą mogli spersonalizować za pomocą jednej z dwóch linii stylistycznych i wyposażenia: AMG Line i Electric Art.

W gamie napędowej podstawą będzie EQA 250 dysponujące mocą 190 KM i zasięgiem 486 km według normy NEDC oraz średnim zużyciu energii wynoszącym 15,7 kWh/100 km. Do sprzedaży ma trafić również mocniejszy wariant o mocy 272 KM i zasięgiem wynoszącym ponad 500 km. Ciekawostką jest fakt, że model EQA będzie oferowany również z napędem 4Matic. Bateria ma pojemność 66,5 kWh, a czas jej ładowania ze stacji AC 11kW wynosi 5h 45 min natomiast ze stacji DC 100kW zaledwie 30 minut. Osiągi modelu EQA 250 to 8,9s do 100km/h i prędkość maksymalna wynosząca 160 km/h.