Mercedes-Benz

E-wolucja Klasy A, czyli Mercedes-Benz A 250 e.

Autor: Sebastian Oleś

W gamie silnikowej Mercedes-Benz Klasy A są dostępne zarówno silniki wysokoprężne, jak i jednostki benzynowe. Są również dostępne wersje AMG z mocą przekraczającą 400 KM. Czego brakowało? Brakowało odmiany hybrydowej. Brakowało, ponieważ na oficjalnej stronie Mercedesa można już konfigurować Klasę A w wersji hybrydowej.

Klasa A w wersji 250e posiada czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1332 cm3 oraz mocy 160 KM. Sama jednostka jest nam już dobrze znana chociażby z A 200. Silnik jest dynamiczny, nie brakuje mu elastyczności oraz charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa. Silnik elektryczny zapewnia dodatkową moc podczas przyspieszania lub samodzielnie napędza pojazd, dzięki czemu można swobodnie pokonywać znaczną część swoich codziennych tras, bez emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Dodatkowo dostępna moc elektryczna w wersji hybrydowej to 102 KM. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 218 KM oraz ogromne 450 nm momentu obrotowego. Nic dziwnego, że przy takim momencie obrotowym przyspieszenie 0-100 km/h trwa zaledwie 6.6 sekundy.

Samochód jest wyposażony w automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów 8G-DCT dla lepszego wykorzystania dostępnej mocy. Prędkość maksymalna Klasy A w tej wersji silnikowej to niemałe 235 km/h.

W zestawie z samochodem otrzymujemy dwa kable do ładowania baterii litowo-jonowej: jeden do ładowania z gniazdka domowego (czyli tzw. Wallbox’a) i drugi do ładowania ze stacji publicznej. Zasięg samochodu na wbudowanej baterii to nawet 75 km! 

Samochód w wersji A 250e posiada w standardzie reflektory w technologii LED, wielofunkcyjną kierownicę wykończoną skórą, klimatyzację automatyczną, innowacyjny system obsługi głosowej MBUX, asystent limitu prędkości, a także aktywny asystent utrzymania pasa jazdy. Klasa A wyposażona jest również w obręcze ze stopu metali lekkich w rozmiarze 17”.

Ciekawostką jest układ wydechowy zakończony pod fotelem kierowcy oraz pasażera, co potęguje doznania dźwiękowe podczas przyspieszania właśnie w tej części kabiny pasażerskiej. Większość samochodów hybrydowych budowanych na bazie modeli spalinowych traci na przestronności wnętrza. Jeśli chodzi o nową Klasę A przez zmienione ułożenie układu wydechowego oraz przesunięty zbiornik paliwa samochód nie stracił na ilości miejsca w środku.

Klasa A w wersji hybrydowej jest dostępna zarówno w 5-drzwiowej wersji hatchback, jak i w odmianie limuzyna. Większość dostępnych samochodów na rynku jest dostępna z nadwoziem typu hatchback, crossover lub kombi. To właśnie sprawia, że A klasa w wersji limuzyna jest samochodem wyjątkowym w segmencie hybryd typu plug-in. Auto posiada baterię o pojemności 15,6 kWh. Korzystając z publicznej stacji ładowania, uzupełnienie jej poziomu naładowania od 10% do 80% powinno trwać mniej niż 30 minut.

Kompaktowy Mercedes może również pochwalić się bardzo niską emisją CO2 na  każdy przejechany kilometr (średnio 30-25 g/km). Według danych producenta średnie zużycie energii elektrycznej w A 250 e to 233-209 kWh/100 km a średnie zużycie paliwa oscyluje w granicach 1,3-1,1 l/100 km. Spalanie dodatkowo obniża bardzo niski współczynnik oporu powietrza (poziom 0,22 Cx w wersji A Limuzyna). Aerodynamika poprawia również znacząco osiągi pojazdu. Mercedes ma jeszcze jeden mocny argument po swojej stronie, korzystnie skalkulowaną cenę.

Ceny Klasy A w odmianie hybrydowej rozpoczynają się od około 150 000 zł  za wersję w wyposażeniu podstawowym.