Mercedes-Benz

Zostać Gwiazdą

Autor: Małgorzata Żerek

Mercedes-Benz to marka, która na całym świecie budzi ogromne emocje. Nic dziwnego - to właśnie założyciele legendarnej firmy wprowadzili na rynek pierwszy samochód, chociaż wówczas nie działali jeszcze pod znakiem trójramiennej gwiazdy. Gottlieb Daimler i Karl Benz, bo to o nich mowa, toczyli niegdyś zaciekłą rywalizację, ale dopiero współpracując stworzyli dzieło, którego logo do dziś powoduje szybsze bicie serca. Logo marki Mercedes to nie przypadkowy znaczek, to wizytówka firmy. Jak powstało i co oznacza?  Poznajmy jego zadziwiającą historię.

Na początku 1900 r. firma Daimler-Motoren-Gesellschaft zawarła porozumienie z Emilem Jellinkiem w sprawie sprzedaży aut z silnikami Daimlera. Miały nosić nazwę Daimler Mercedes, a jako logo początkowo zaproponowano użycie między innymi obrazu słonia lub pomarańczy. Jedna z teorii dotyczących powstania symbolu Mercedesa głosi, że inspiracją do przyjęcia za logo firmy gwiazdy, była stara rodzinna fotografia. Jeden ze współzałożycieli Mercedesa, Gottlieb Daimler dorysował  na zdjęciu rodzinnego domu gwiazdę, a następnie obiecał żonie, że wzejdzie ona nad jego firmą, zapewniając im sławę i dobrobyt. Logo ma bardzo ciekawe, zapomniane dziś znaczenie. Trzy ramiona miały też oznaczać 3 kierunki rozwoju produkcji firmy -firma Daimlera miała produkować samochody, samoloty i łodzie.

 Historia znaku „Mercedes” jest bardzo bogata i złożona, a samo logo przeszło wiele modyfikacji. Warto podkreślić, że w początkowych latach stosowano cały napis „Mercedes”, natomiast  trójramienna gwiazda jako oficjalnie logo firmy została zarejestrowana w 1909 roku. W pierwszych latach produkcji gwiazda nie była otoczona okręgiem, został on dodany dopiero w 1916 roku. Kolejne zmiany nastąpiły po połączeniu firm „Daimler” i „Benz”, oprócz nazwisk, postanowiono połączyć ich logo. Ostatecznie „Daimler” zostawił gwiazdę, natomiast szef firmy „Benz” zaproponował, że załączy ją w wieńcu laurowym, który symbolizuje zwycięstwo. W 1926 roku powstała spółka Daimler-Benz AG, samochody nazwano Mercedes-Benz, a gwiazda została zastrzeżona. Od tego czasu logo nieznacznie się zmieniło, wieniec laurowy przekształcił się w skromny okrąg, który dziś możemy podziwiać potocznie mówiąc – na grillu.

Logo Mercedesa jest proste, wyraziste i jedyne w swoim rodzaju, gdyż kryje w sobie całą historię marki. Pojazdy spod znaku trójramiennej gwiazdy są solidne, nowoczesne oraz luksusowe. Nie bez przyczyny nasz blog nosi nazwę „Bez Gwiazdy nie ma jazdy”.