Mercedes-Benz

Dominacja Formuły 1 przez Mercedesa. Początki, rozwój oraz krótka historia.

Autor: Marcin Wojciechowski

Początki

Mercedes w F1 zadebiutował już w 1954 roku podczas Grand Prix Francji. Początki były bardzo obiecujące, gdyż w pierwszych dwóch latach rywalizacji zwyciężał kierowca Mercedesa – Juan Manuel Fangio. Mimo wejścia z hukiem w świat wyścigów Mercedes niedługo później postanowił się wycofać z F1 z powodu tragedii w 24-godzinnym Le Mans, gdzie zginęło 96 osób (w zależności od źródeł), w tym jeden z kierowców – Pierre Levegh. Francuz podczas walki z napierającym Mikiem Hawthornem, prowadzącym Jaguara, uderzył w jego tył, gdy ten gwałtownie hamował chcąc zjechać do boksu. Przy prędkości 240 km/h samochód Mercedesa odbił się na wysokość czterech metrów w górę i zmierzał w kierunku publiczności, co doprowadziło do katastrofy.

Tragedia ta odbiła się mocno na Mercedesie, dlatego przez lata nie wracano do tematu sportów motorowych.

Wielki powrót

Powrót Mercedesa nastąpił dopiero w latach 90. oraz pierwszej dekadzie XXI wieku. Tym razem Mercedes dość zachowawczo podszedł do tematu wyścigów i był jedynie dostawcą silników. W 1994 roku z jego usług korzystał team Sauber, natomiast już rok później Mercedes pracował dla teamu McLarena, z którym odnosił największe sukcesy jako dostawca.

Finalny powrót Mercedesa do wyścigów, już nie jako dostawca silników, a pełnoprawny team liczący na sukcesy w wyścigach, nastąpił pod koniec 2009 roku, gdy niemiecki koncern wykupił 75,1% udziałów od mistrzowskiej ekipy Brawn GP I przekształcił go w fabryczny team – Mercedes Grand Prix, zatrudniając tym samym duet niemieckich kierowców – Nico Rosberga oraz Michaela Schumachera. Dyrektorem technicznym teamu mianowano Rossa Brawna. 3 następne lata z niezmiennym składem przyniosły kolejno 4, 4 oraz 5 miejsce w klasyfikacji konstruktorów, a kierowcy co roku plasowali się maksymalnie na 7 miejscu. Mercedes czuł, że potrzebna jest zmiana, aby wyniki były jeszcze bardziej zadowalające i tym samym w roku 2013 na miejsce Michaela Schumachera zatrudnił brytyjskiego kierowcę wyścigowego – Lewisa Hamiltona.

Zmiany w zespole

Pierwszy rok Hamiltona w Mercedesie pokazał jak wiele on sam wnosi do teamu mimo swojego młodego wieku. Świetne wyścigi, agresywna jazda i innowacyjni konstruktorzy Mercedesa, którzy wznosili się na coraz wyższy poziom, dały na koniec sezonu 2013 drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów oraz czwarte miejsce Lewisa Hamiltona, co wzmocniło pozycję niemieckiego koncernu w świecie sportów motorowych.

Kolejny rok – 2014, to rok zmian.

W życie weszły nowe przepisy, na mocy których silniki V8 zostały zastąpione hybrydowymi jednostkami V6 z turbodoładowaniem, tym samym zmieniając F1 z “aerodynamicznej” na “silnikową”. W tym samym roku nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora technicznego w teamie Mercedesa, z Rossa Browna na Toto Wolffa, a ten przez okres 3 lat dzielił tę funkcję z Paddym Lowem, który po tym okresie zmienił zespół na Williamsa.

Pewniejszy siebie Hamilton, współpracujący z równie dobrym i nieco bardziej doświadczonym Nico Rosbergiem, mający za sobą świetny team oraz ogromny nakład finansowy wspiął się na wyżyny możliwości, a rok 2014 stał się  przełomowym dla “srebrnych strzał”. To właśnie w tym roku rozpoczęła się dominacja Mercedesa w F1. Co roku triumf zarówno w klasyfikacji konstruktorów, jak i kierowców umacniał pozycję niemieckiego koncernu w Formule 1.

Skład Hamilton – Rosberg, był niezmienny do końca 2016 roku, w którym triumfował Rosberg, a na drugim miejscu znalazł się Brytyjczyk Hamilton. Niemiec po zakończeniu sezonu ogłosił zakończenie kariery w trybie natychmiastowym, a w jego miejsce od przyszłego sezonu sprowadzono fińskiego kierowcę – Valtteriego Bottasa.

I tak niezmiennie od 2016 Mercedes przewodzi w klasyfikacji kierowców ze składem Lewis Hamilton – Valtteri Bottas. Pod koniec ostatniego sezonu 2019 niemiecki koncern doszedł do szóstego pod rząd triumfu zarówno w kategorii kierowców jak i konstruktorów.

Max Verstappen o dominacji Mercedesa

Dominacja Mercedesa jest niesamowita oraz na tyle odczuwalna przez innych kierowców, że możemy często usłyszeć ich opinie na ten temat.

Dla przykładu jeden z członków teamu Red Bull Racing – Max Verstappen, który jest młodym utalentowanym kierowcą, aspirującym do tytułu mistrza w najbliższych latach widzi w tej dominacji Mercedesa sporo minusów. Jako największy określa spadek oglądalności F1 przez kibiców z całego świata, co odbije się mocno na popularności tego sportu, a wyścigi bez konkurencji określa jako nudne.

Co więcej nie ujmuje on wcale Mercedesowi, a wręcz uważa, że odstaje on od konkurencji. Nie da się zmienić przepisów na tyle, żeby wyrównać poziom, więc jeszcze co najmniej przez rok ujrzymy dalszą dominację “srebrnych strzał”.

Źródło wypowiedzi Maxa Verstappena: https://sportowefakty.wp.pl/formula-1/827068/f1-dominacja-mercedesa-martwi-verstappena-to-zle-dla-formuly-1?fbclid=IwAR2k1uR9COF3FSlxx42twzDRhA0V9FuoDFVocWUuVHH3rjfi3uWH7arUAMg