Mercedes-Benz

Mercedes na targach motoryzacyjnych IAA Mobility

Autor: Piotr Roik

Targi Motoryzacyjne IAA Mobility odbywające się we wrześniu 2021 w Monachium były pierwszym tego typu wydarzeniem od początku pandemii COVID-19, po odwołanym w ostatniej chwili Geneva Motor Show. Co ciekawe, wydarzenie odbyło się w nowej formule, przez co skupiało się nie tylko wokół producentów samochodowych, ale też szeroko pojętej mobilności. W ostatnim czasie wielu producentów decydowało się na premiery za pośrednictwem internetowych relacji, dlatego też IAA Mobility 2021 było długo wyczekiwanym wydarzeniem nie tylko przez pasjonatów czy dziennikarzy, ale i dla samych producentów samochodów, co było widoczne po ilości premier.

Mercedes zaprezentował nowości, które są potwierdzeniem przyjętej strategii dążenia w stronę elektryfikacji. Wśród premier mogliśmy zobaczyć:

- EQE 350 czyli w pełni elektryczną limuzynę oferującą wszystkie zasadnicze funkcje co zaprezentowany wcześniej model EQS, ale w nieco bardziej zwartej formie - samochód ma krótszy rozstaw osi, a wymiarami jest porównywalny do modelu CLS (4,95 m). Moc samochodu wynosi 293 KM, pojemność akumulatora to 90 kWh, a zasięg według wstępnych danych ma pozwalać na pokonanie 660 km. W późniejszym czasie zaprezentowane zostaną kolejne odmiany.

- AMG EQS 53, czyli pierwszy seryjny, całkowicie elektryczny model AMG. Jego osiągi to 658 KM przy maksymalnym momencie obrotowym 950 Nm. Dla klientów oczekujących jeszcze większych wrażeń oferowany będzie opcjonalny pakiet DYNAMIC PLUS, dzięki któremu moc wzrośnie do 761 KM, moment obrotowy do 1020 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmie imponujące 3,4 s.

- Concept Maybach EQS, czyli zapowiedź pierwszego elektrycznego modelu marki Maybach, a jednocześnie jednego z najbardziej luksusowych SUV-ów świata z napędem elektrycznym. Samochód koncepcyjny posiada dwubarwne lakierowanie nadwozia oraz ekskluzywne elementy wewnątrz co podkreśla luksusowy charakter marki Mercedes-Maybach.

- Concept EQG, czyli koncepcyjny, elektryczny wariant Klasy G. Wizualnie zbliżony jest do seryjnej Klasy G, jednak trudno przegapić kontrastujące elementy typowe dla elektrycznych modeli Mercedesa. EQG ma być bezkompromisowy -  łączyć terenowe zdolności jakie od lat znamy z Klasy G z jeszcze większą wydajnością, jaką oferować mają cztery indywidualnie sterowane silniki elektryczne zamontowane bliskokół co pozwoli na wyjątkowe właściwości jezdne zarówno na drodze, jak i w terenie.

- EQB - swoją europejską premierę miał również zaprezentowany na kwietniowych targach w Szanghaju model EQB - kompaktowy, elektryczny SUV oferujący nawet 7 miejsc. Początkowo oferowany będzie w wersjach 300 4MATIC oraz 350 4MATIC różniących się od siebie mocą (228 KM i 292 KM), których zasięgi pozwolą na pokonanie 419 km, jednak z czasem pojawią się nowe warianty, w tym wersja o szczególnie dużym zasięgu.

- AMG GT 63 S E PERFORMANCE, czyli pierwsza hybryda Mercedes-AMG. Samochód łączy 4,0-litrowy silnik V8 biturbo oraz jednostkę elektryczną osiągając moc 843 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości ponad 1400 Nm co pozwala na niespotykane dotąd osiągi - przyspieszenie od 0 do 100 km/h w jedyne 2,9 s. Samochód inteligentnie dostosowuje moc do sytuacji, a w razie potrzeby pozwoli na jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym do prędkości 130 km/h.

- Klasa C All-Terrain, czyli alternatywa w segmencie klasy C. Samochód ma powiększony prześwit względem „zwykłej” Klasy C o 40 mm, seryjny napęd 4MATIC, dwa tryby jazdy off-roadowej, specjalne zderzaki z dolnymi osłonami oraz nakładki nadkoli co sprawia, że z łatwością radzi sobie w lekkim terenie.