Mercedes-Benz

Mercedes jest kobietą – historia marki Mercedes-Benz

Autor: Sebastian Oleś

Wstęp oraz ciekawostki związane ze słowem Mercedes

Dla fanów motoryzacji Mercedes zawsze będzie kojarzony wyłącznie z marką premium produkującą samochody osobowe, ciężarowe czy też autobusy. Szczególnie w Polsce słowo Mercedes dla większości oznacza tylko jedno – niezawodne, wykonane z dbałością o szczegóły samochody. Miłośnik geografii odpowie jednak, że Mercedes to założone w 1779 roku Argentyńskie miasto położone w prowincji Buenos Aires nad rzeką Luján. Josep Comas Solá – hiszpański astronom zaznaczył, że to planetoida o średnicy ponad 25 kilometrów, którą odkrył w roku 1929 w obserwatorium w Barcelonie. Nazwa tej planetoidy pochodzi od imienia jego szwagierki. Dla językoznawcy to przecież imię żeńskie pochodzenia hiszpańskiego, pochodzi od wyrażenia [Maria] de las Mercedes. Imię Mercedes jest bardziej popularne w krajach hiszpańskojęzycznych niż w Polsce, u nas jest ono kojarzone głównie z marką samochodów. Nie jest ono również popularne ze względu na jego spółgłoskowy wygłos. W naszym kraju jest ono postrzegane jako imię posiadające rodzaj męski. Kto z nas nigdy nie nazwał Mercedesa poczciwym Merolem? Co ciekawe imię żeńskie Mercedes odmieniane przez przypadki brzmi zawsze tak samo (mianownik-kto? co?-Mercedes, narzędnik-z kim? z czym?-z Mercedes). Zostali jeszcze miłośnicy kina. Dla nich Mercedes może przypominać Mercedes McCambridge amerykańską aktorkę filmową, telewizyjną i teatralną, laureatkę Oskara za drugoplanową rolę w filmie Gubernator z roku 1949. W roku 2012 Mercedes Benz Polska zorganizował konkurs z okazji dnia kobiet, w którym szukał Pań o imieniu Mercedes. W odpowiedzi na zorganizowaną akcję poszukiwania osób o imieniu Mercedes, zgłosiło się aż sześć pań, 3 panie z tego wyjątkowego grona nosiły imię Mercedes jako pierwsze. Jedna z pań otrzymała takie imię, ponieważ rodzice kochali tak zwane „beczki”. W tym przypadku wybór mógł paść tylko na jedno imię. Dla samej marki Mercedes-Benz najważniejsza będzie jednak ona, córka Emila Jellinka -  Mercédès Jellinek a dokładnie Mercédès Adrienne Manuela Ramona Jellinek.

Początek i rozwój marki Mercedes Benz

Pierwszy osobowy dwucylindrowy pojazd o mocy 16 KM marki Benz, pojawił się w Polsce w 1904 roku i był własnością Stanisława Wieczorka, który był kupcem z ulicy Długiej w Krakowie. Marka zjednała sobie dość szybko kolejnych wielbicieli, wśród nich był między innymi Wojciech Kossak,  który utrwalił swój pojazd na akwareli w roku 1911.

Od tego czasu wiele się zmieniło. Mercedes-Benz jest niekwestionowanym liderem w segmencie premium, co roku zdobywa coraz liczniejsze grono nabywców. Wzrost sprzedaży Mercedes zawdzięcza zarówno sile swej marki, jak i jakości swoich dopracowanych produktów. Obok tradycyjnych modeli, takich jak Klasa S, Klasa E i Klasa C, coraz większą popularnością cieszą się modele nowe w gamie marki, takie jak: GLC, GLA, CLA, czy nowy GLB. Każdy kto choć trochę interesuje się rynkiem motoryzacyjnym doskonale wie, że zaprezentowany pod koniec 2004 roku uwodzicielski model CLS był kamieniem milowym w najnowszej historii marki.

9 na 10 Polaków pytanych o samochód ich marzeń odpowie, że jest to właśnie Mercedes, to pokazuje jaka siła i potencjał drzemie w tejże marce. Jest to też marka obdarzona ogromnym zaufaniem klientów. Mercedes-Benz wyznacza najwyższe standardy w dziedzinie inżynierii, techniki i ochrony środowiska. Najbardziej znane opatentowane innowacje Mercedesa to: pierwsza seryjnie produkowana poduszka powietrzna i napinacze pasów w Klasie S w czerwcu 1981 roku, pierwszy w seryjnej produkcji katalizator (1986), ABS (Anti-lock Braking System), ASC (Accelaration Skid Control), ESP (Electronic Stability Program), zastosowany po raz pierwszy na świecie w Klasie A w 1997 roku, czy też systemy wspomagające hamowanie, takie jak Brake Assist i SBC (Sensotronic Brake Control np.: w E klasie w211). W 1991 roku, jako pierwszy koncern motoryzacyjny na świecie zaczął produkcję samochodów bez freonu niszczącego powłokę ozonową.

Carl Benz

W historii marki Mercedes-Benz jest kilka ważnych osób bez których ta firma by nie powstała. Jedną z tych osób jest Carl Benz, który zaprojektował w roku 1885 pierwszy samochód na świecie. Na zaprojektowany przez siebie pojazd złożył w cesarskim urzędzie patentowym wniosek patentowy w dniu 29 stycznia 1886 r. Patent nr 37435 został mu  udzielony na „pojazd z napędem na silnik gazowy”. Silnik, podwozie i układ napędowy zostały zaprojektowane kompletnie od zera. Pojazd był wyposażony w silnik benzynowy, z zapłonem, z chłodzeniem, skrzynią biegów, kołami i hamulcami. Był on od tego czasu archetypem każdego samochodu. Tak zwany Model 1 posiadał czterosuwowy silnik o pojemności 954cm3. Osiągał moc 0.75 km przy 400 obrotach na minutę. Nie posiadał on zbiornika paliwa, 4.5 l paliwa mieściło się w gaźniku. Benz nie znalazł jednak satysfakcjonującego rozwiązania dla układu kierowniczego. Jak sam mówił: „Ponieważ nie byłem w stanie rozwiązać teoretycznego problemu związanego ze sterowaniem, postanowiłem zbudować pojazd z trzema kołami”. W 1893 r. Benz miał również znaleźć odpowiedź na problem ze sterowaniem.

Carl Benz długo pracował w tajemnicy nad swoim wynalazkiem, w obawie, że ktoś mógłby ukraść jego pomysł. Noc po nocy stopniowo uczył się dowodzić swoim pojazdem, poznawał jego technologię w praktyce. Czekał, aż samochód zostanie opatentowany, aby zaryzykować przedstawienie go opinii publicznej. W niedzielę 3 lipca 1886 r. wybrał się na przejażdżkę po Mannheim, pośród zdezorientowanych spacerowiczów w niedzielę zaczął grzechotać po mieście swoim wynalazkiem, podczas gdy jego syn Eugen biegł obok pojazdu z butelką benzyny, żeby go zatankować gdy zajdzie taka potrzeba. Następnego dnia wszyscy Mannheim rozmawiali o Carlu Benzu i jego niesamowitym wynalazku.

Carl Benz, rozwijał swój pomysł na tak zwany „pojazd bez konia”, marzył o produkcie odpowiednim do codziennego użytku, wprowadził go na rynek i urzeczywistnił swoją wizję. Wpadł na pomysł samochodu, zaprojektował go, zbudował, przetestował, opatentował, wprowadził na rynek, produkował seryjnie, dalej rozwijał, dzięki czemu jest on tak ważną postacią w historii marki Mercedes-Benz.    

Gottlieb Daimler

8 marca 1886 roku Gottlieb Daimler zamówił powóz w wersji „Americaine” od konstruktorów Wilhelma Wimpffa i Sohna, rzekomo jako prezent na nadchodzące urodziny jego żony Emmy, ale tak naprawdę do zainstalowania w nim silnika spalinowego. Zamontował w nim chłodzony powietrzem, pionowy jednocylindrowy silnik, który wyglądał jak zegar dziadka - stąd jego przydomek. Daimler i Maybach prawie podwoili pojemność skokową, umożliwiając w ten sposób zwiększenie wydajności do 1,1 KM. W 1887r. zmieniono metodę chłodzenia z chłodzenia powietrzem na chłodzenie wodą. W tym celu pod tylnymi siedzeniami zamontowano żeberkową chłodnicę o dużej powierzchni zwiększającej wydajność całego układu.

Pojazd silnikowy Daimlera był pierwszym pojazdem czterokołowym napędzanym przez silnik spalinowy osiągającym duże prędkości. Na razie Daimler nie myślał o modelu ewolucyjnym ani nawet o seryjnej produkcji swojego pojazdu silnikowego. Chciał zaprezentować możliwe sposoby korzystania z silnika i szukał alternatyw w rozwijającej się branży motoryzacyjnej.

Pierwsze pojazdy czterokołowe

Do początku lat osiemdziesiątych pojazdy zaprojektowane przez Carla Benz’a były trójkołowe. Dzięki konstrukcji efektywnego układu kierowniczego z osią obrotu (patent DRP 73151, 28.02.1893r.) została otwarta droga dla pojazdów czterokołowych.

W 1893 roku Benz wymyślił swój pierwszy pojazd czterokołowy, dostępny model „Victoria” był również wersją czteromiejscową z ławkami siedzącymi twarzą w twarz, był to model „Vis-à-Vis”.

Obie wersje były wyposażone w zamontowany poziomo jednocylindrowy silnik z pionowym kołem zamachowym. Zasięg pojazdu i jego wydajność były stale zwiększane aż do końca produkcji w 1900 roku.

Mercédès Jellinek, Emil Jellinek, Wilhelm Maybach

W 1900 roku Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) wyprodukował samochód z inicjatywy Emila Jellinka. Emil Jellinek, odnoszący sukcesy biznesmen mieszkający zarówno w Baden koło Wiednia, jak i Nicei, był entuzjastycznym kierowcą i nabył swój pierwszy samochód marki Daimler w 1897 roku. W następnych latach domagał się od DMG coraz szybszych i mocniejszych samochodów i wkrótce zaczął działać jako dealer samochodowy marki Daimler. W kwietniu 1900 roku zapoczątkował rozwój całkowicie nowego samochodu z lekkim, wydajnym silnikiem, długim rozstawem osi i nisko położonym środkiem ciężkości. Nowo opracowany model nazwał „Mercedes” po swojej córce, która miała wtedy dziesięć lat. Jellinek, genialny ekspert marketingowy, który wyczuł właściwy produkt, zachęcił Maybacha do osiągnięcia rzeczy dotąd niemożliwych w branży motoryzacyjnej.

Jellinek wsiadł już do samochodu Daimlera w Nicei w marcu 1899 roku pod swoim pseudonimem „Mercedes”. Nazwa, która jest dziś znana na całym świecie, była w tym czasie na ustach wszystkich w branży motoryzacyjnych, na razie tylko jako pseudonim dla Jellinka w roli kierowcy oraz jego zespołu. Nazwa została użyta jako oznaczenie produktu lub marki po raz pierwszy w kwietniu 1900 r.

22 listopada ukończono pierwszy samochód pod nazwą „Mercedes” i przeprowadzono jego obszerne testy. Po serii szczegółowych modyfikacji samochód został wysłany do Emila Jellinka w Nicei miesiąc później, dnia 22 grudnia. Osiągnięcia inżynieryjne Maybacha można zilustrować przybliżonym porównaniem: ważący 1000 kg pierwszy „Mercedes”, był naprawdę lekki w porównaniu z samochodem wyścigowym Phoenix o masie 1400 kg i 35-konnym silnikiem ze stopu metali lekkich o zupełnie nowej, innowacyjnej konstrukcji, pozwalającym osiągnąć maksymalną prędkość prawie 90 km/h. Prawie 100 km/h w roku 1900? Co za wynik!

Samochód był wyposażony w chłodnicę o strukturze plastra miodu, zaprojektowaną przez Maybacha i stanowiącą przełom w rozwiązaniu problemu chłodzenia. Zastosowanie małych rur o przekroju prostokątnym zamiast okrągłym pozwoliło na znacznie lepszą wydajność chłodzenia, ze względu na większą powierzchnię i mniejsze szczeliny między rurami. W ten sposób ponownie udało się znacznie zmniejszyć ilość wody potrzebnej do grzejnika rurowego, który również wynalazł Maybach, zmniejszając go o połowę do dziewięciu litrów. Grzejnik o strukturze plastra miodu utorował drogę samochodowi o wysokich osiągach. Pierwszy „Mercedes” ze wszystkimi innowacyjnymi szczegółami technicznymi oznaczał ostateczne odejście od poprzednio używanych konstrukcji i jest dziś uważany za pierwszy nowoczesny samochód.

Innowacyjna koncepcja sprawdziła się również w praktyce. Podczas Nice Race Week w marcu 1901 roku „Mercedes” absolutnie zdominował całą konkurencję. W wyścigu wspinaczkowym Nicea - La Turbie Wilhelm Werner osiągnął maksymalną prędkość 86 km / h, a średnia prędkość wzrosła z 31,3 do 51,4 km/h. Werner wygrał także wyścig Nice - Salon - Aix - Sénas - Salon - Nice na dystansie 392 km, a także wyścig jednomilowy w Nicei. Werner 35-konny Mercedes należał do Henri de Rothschilda, który podobnie jak w poprzednim roku, wszedł do swojego samochodu pod pseudonimem „Dr. Pascal”.

Sukces nowych samochodów były tak niezwykłe, że Paul Meyan, sekretarz generalny francuskiego klubu samochodowego, ostrzegał swoich rodaków przed liderem niemieckiego przemysłu samochodowego. Napisał również w jego recenzji wyścigu: „Nous sommes entrés dans l'ère Mercédès” („Weszliśmy w erę Mercedesa”).

Po 35-konnym Mercedesie w marcu 1901 roku pojawił się jego mniejszy brat, model 12/16 KM a w sierpniu trzeci wariant, model 8/11 KM, zakończył serię tychże modeli.

Podsumowanie historii

Jak widać Mercedes-Benz jako marka posiada bogatą i barwną historię. Za sukcesem firmy stoi wiele osób, zarówno założycieli, jak i konstruktorów oraz inżynierów. Nie należy również zapominać o wiernych i oddanych klientach, którzy zaufali marce Mercedes-Benz. To właśnie dla nich warto budować i rozwijać pojazdy z gwiazdą na masce. Ten kto raz spróbował usiąść za kierownicą Mercedesa doskonale wie, że bez gwiazdy nie ma jazdy.   

Czy wiesz, że?

Pierwsza na świecie reklama samochodowa to reklama trzykołowego samochodu Karla Benza z roku 1888, która była krótką wzmianką prasową, składająca się z opisu i zdjęcia pojazdu oraz opisu jego sukcesów na wystawie maszyn i silników w Monachium?. Była to tak zwana „rekomendacja biznesowa”.

Mercedes Jellinek nigdy nie posiadała samochodu. Miała 11 lat kiedy jej ojciec Emil nazwał jej imieniem swój wyścigowy samochód. Uwielbiała teatr, a jej marzeniem było zostać aktorką.

Od 2001 roku ukazuje się w Polsce Magazyn Mercedes. Dostępny jest on tylko i wyłącznie dla klientów Mercedesa, którzy zawsze mogą przecież liczyć na wyjątkowe traktowanie.