Mercedes-Benz

Elektryczna Klasa V, czyli Mercedes-Benz EQV już w sprzedaży

Autor: Joanna Michalak

EQV 300 to najnowsza, zelektryfikowana odsłona znanej i lubianej Klasy V. Zasilany elektrycznie model na rynku Polskim wszedł do sprzedaży z długim rozstawem osi oraz dopuszczalną masą całkowitą 3500 kilogramów. Jest to idealna alternatywa zarówno dla osób chcących spędzić aktywnie czas jak i dla firm przewozowych.

Design

EQV został zaprojektowany w ramach charakterystycznej serii EQ Mercedesa. Linię stylistyczna można łatwo zidentyfikować za pomocą indywidualnej, awangardowej estetyki.  W oczy rzuca się czarny grill z charakterystycznymi, chromowanymi żebrami. EQV posiada wyraziste, mocne kształty, które sprawiają, że będzie widoczny na każdej drodze.

Siedzenia wewnątrz EQV są elastyczne i istnieje możliwość ich modyfikacji. Samochód standardowo posiada 6 osobnych miejsc, jednakże można przekształcić go w wersje 7- czy nawet 8-osobową. Wersja 6-osobowa będzie idealna dla luksusowego i komfortowego transportu osób. Miejsca w środku pojazdu nie zabraknie m.in. dzięki umieszczeniu akumulatora w podwoziu.

EQV posiada zarówno dużo przestrzeni dla pasażerów, jak i ich bagaży. W zależności od wybranej opcji, pojemność bagażnika waha się od 1030 litrów w wersji standardowej aż do 1410 litrów. Dla zobrazowania sytuacji – przeciętna walizka kabinowa to ok. 36 litrów – co oznacza, że w nowym EQV można zmieścić od ok. 28 aż do ok. 39 walizek kabinowych.

Charakterystycznie dla najnowszych serii Mercedes-Benz, EQV został wyposażony w system multimedialny MBUX. Za pomocą 10,25-calowego wyświetlacza można zarządzać m.in. nawigacją, funkcjami Mercedes me Charge, ustawieniem czasu wyjazdu w celu zdalnego zarządzania klimatyzacją, wyświetlenie historii przepływu i zużycia energii, sprawdzić aktualny poziom naładowania czy zmieniać programy jazdy. System umożliwia także sterowanie głosowe, aktywowane za pomocą komendy „Hej Mercedes”. Ponadto, korzystając z aplikacji Mercedes Me, można zaplanować swoją podroż, wprowadzić godzinę odjazdu czy kontrolować klimatyzację nie wychodząc z biura.

Pod maską

Zacznijmy od jednej z najważniejszych rzeczy w „elektrykach” – litowo-jonowego akumulatora. Posiada on użytkową pojemność 90kWh, co pozwala na uzyskanie zasięgu do 418 km. EQV jest wyposażony w chłodzoną wodą ładowarkę pokładową AC o mocy 11 kW, która pozwala na ładowanie zarówno w domu, jak i w publicznych stacjach w sieci infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Europie – dzięki zastosowaniu usługi Mercedes me Charge. Samochód ładuje się za pomocą gniazda CSS, które można znaleźć w górnym rogu zderzaka. Aby rozpocząć, zatrzymać czy opłacić ładowanie wystarczy posiadać kartę RFID.

Minimalny czas ładowania od 0% do 100% baterii przez wallboxa lub publiczną stację ładowania (ładowanie prądem zmiennym AC do 11 kW) to mniej niż 10 godzin. Natomiast minimalny czas ładowania na stacji szybkiego ładowania (ładowanie prądem stałym DC do 110 kW) to ok. 45 min (od 10% do 80%). Dodatkowo, dzięki zastosowaniu specjalnego systemu rekuperacji, akumulator ładuje się także podczas jazdy. Podczas hamowaniu lub wytracania prędkości mechaniczny ruch obrotowy zamieniany jest w energię elektryczną i służy do ładowania akumulatora wysokiego napięcia – czyli rekuperacji. Kierowca posiada pełną kontrolę nad systemem rekuperacji za pomocą manetek za kierownicą. Dostępny jest m.in. tryb DAUTO gdzie nawigacja i kamera ze sobą ściśle współpracują, aby poziom rekuperacji odwzorowywał warunki na drodze.

Akumulator jest źródłem zasilania eATS, czyli elektrycznego układu napędowego znajdującego się na przedniej osi samochodu. Silnik elektryczny, układ chłodzenia, stała przekładnia i elektronika mocy tworzą zintegrowany układ, który osiąga maksymalną moc 150 kW (240 KM) i maksymalny moment obrotowy do 362 Nm. Maksymalna prędkość samochodu to 160 km/h (standard) lub 140 km/h, w zależności od wybranej opcji.