Mercedes-Benz

PRE-SAFE - system który wyprzedza zderzenie

Autor: Małgorzata Żerek

Każdy z nas chciałby mieć bezpieczny samochód. Życie i zdrowie nasze oraz bliskich nam osób jest przecież bezcenne. Nie ma wątpliwości, że samochody Mercedesa są niezwykle bogato wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Systemy te zapewniają  kierowcy bezpieczne podróżowanie oraz zwiększają komfort jazdy. Jednym z prewencyjnych systemów ochrony pasażerów w samochodach marki Mercedes jest system PRE-SAFE. Trzeba przyznać, że za rozwojem technologii trudno nadążyć, a firmy motoryzacyjne coraz częściej rezygnują z używania jednolitych nazw poszczególnych systemów, opisując je po swojemu. Co oznacza system PRE –SAFE? W jaki sposób działają skrywające się pod nim rozwiązania?

System PRE-SAFE obecnie

System PRE-SAFE może rozpoznawać krytyczne sytuacje podczas jazdy i inicjować prewencyjne działania w celu ochrony pasażerów. System został początkowo wprowadzony tylko w Klasie S. Dzisiaj jest już jednak dostępny we wszystkich modelach Mercedes-Benz, a sama nazwa PRE-SAFE pochodzi od "preventive occupant protection" lub "preventive safety".

W zależności od rodzaju rozpoznanego zagrożenia, system PRE-SAFE uruchamia następujące funkcje ochronne:

  • przednie pasy bezpieczeństwa zostają naprężone.
  • gdy dochodzi do poślizgu, następuje przymknięcie szyb bocznych. Panoramiczne okno dachowe jest całkowicie zamykane.
  • w pojeździe z funkcją pamięci ustawień fotela: jeśli przedni fotel pasażera jest w niekorzystnym położeniu, zostaje przestawiony w bezpieczniejszą pozycję.

Rozszerzeniem systemu PRE-SAFE jest system PRE-SAFE PLUS, który potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył samochodu. Czujnik radarowy w tylnym zderzaku monitoruje ruch za autem i w razie ryzyka uderzenia aktywuje w celach ostrzegawczych tylne światła awaryjne ze zwiększoną częstotliwością migania. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.

Kolejnym wcieleniem systemu PRE-SAFE jest PRE-SAFE Impuls i Sound. PRE-SAFE Impuls w ułamkach sekund napełnia boczne komory oparć przednich siedzeń, by maksymalnie odsunąć kierowcę i pasażera od miejsca uderzenia (drzwi) w kierunku środka pojazdu. Z kolei PRE-SAFE Sound wykorzystuje naturalny odruch ludzkiego ucha i za pośrednictwem systemu audio emituje krótki sygnał dźwiękowy przygotowujący słuch podróżnych na nieprzyjemny dźwięk uderzenia, które może nastąpić.

System PRE-SAFE w nowej odsłonie

Mercedes-Benz rozszerza ochronne funkcje PRE-SAFE wraz z premierą nowej generacji Klasy S, której światowy debiut odbył się 2 września 2020 r. W ramach nowej funkcji PRE-SAFE  Impulse Side nadwozie samochodu może zostać uniesione tuż przed uderzeniem w bok nawet o 8 centymetrów  – to zasługa aktywnego zawieszenia E-ACTIVE BODY CONTROL. Pozwala to skierować siły uderzenia na szczególnie wytrzymałe struktury w dolnej części pojazdu.

Ktoś może zapytać: komu potrzebne takie „bajery”? Odpowiadam: każdemu kto ceni sobie bezpieczną jazdę oraz przed wypadkiem kiedy upływają cenne sekundy, najczęściej niewykorzystane. System PRE-SAFE potrafi ten czas skutecznie wykorzystać, a w krytycznych sytuacjach nawet uratować życie.