Mercedes-Benz

Kierownice Mercedes-Benz na przestrzeni lat

Autor: Bartosz Neuburger

Czy wiecie jak wyglądały kierownice pierwszych samochodów?

Były to po prostu dźwignie, które w celu wykonania manewru należało pociągnąć w odpowiednią stronę. Od powstania pierwszego pojazdu minęły 134 lata, a żaden z konstruktorów pojazdów w tamtejszych czasach nie pomyślałby, jak bardzo zostanie rozwinięty jeden z elementów samochodu, który powodował po prostu skręcanie kół.
Pierwsza kierownice powstała w celu umożliwienia precyzyjnego pokonania zakrętu podczas wyścigów, a niedługo później inżynierowie starali się dołączyć do niej dźwignie sterujące funkcjami silnika takimi jak m.in. mieszanka paliwowo-powietrzna lub zapłon.

Kierownice obecnie

Przejdźmy trochę dalej - do czasów teraźniejszych - na naszych kierownicach mamy wiele funkcji, które pozwalają na obsługę radia, telefonu lub tempomatu. Jest to swego rodzaju centrum dowodzenia, które pozwala na sterowanie niektórymi  funkcjami pojazdu tak, aby jak najmniej odwracać naszą uwagę od drogi, ale czy to już szczyt naszych możliwości?
W Mercedesie Klasy E w 2016 roku pojawia się kierownica zawierająca panele dotykowe Touch Control. Był to pierwszy samochód posiadający takie rozwiązanie, które jak się okazało – sprawdzało się świetnie i zostało wprowadzone w pozostałych modelach i funkcjonuje do tej pory.
Pozwalają one na sterowanie całym systemem informacyjno-rozrywkowym bez odrywania rąk od kierownicy.  Jeśli ktoś zapytałby nas wtedy – co jeszcze można dołożyć, aby korzystanie z funkcji pojazdu podczas jazdy było jeszcze prostsze, prawdopodobnie wiele z pytanych osób odpowiedziałoby: „po co?”, „a komu to potrzebne?”.

Czy da się zrobić kolejny krok do przodu?

Mamy rok 2020, a prekursor poprzedniej innowacji – Klasa E, przechodzi face lifting.
Wraz z nią zostaje wprowadzona nowa technologia, która w tym przypadku jest kolejnym kamieniem milowym w kierunku autonomicznej jazdy – mowa  tutaj o zupełnie nowej generacji kierownic, których jedną z najważniejszych zmian jest pojemnościowe wykrywanie dotyku dłoni.

Obręcz kierownicy w zależności od wykończenia – bezpośrednio pod skórą lub drewnem, zawiera dwie powierzchnie sensoryczne – z przodu oraz z tyłu, które nieustannie monitorują czy dłonie spoczywają na wieńcu, wykrywają zmianę pojemności, a ta przetworzona przez jednostkę sterującą na sygnał cyfrowy wysyła informację do systemu czy dotyk jest „prawidłowy”, „wystarczający”.
To znacznie ułatwi nam korzystanie z takich funkcji, jak m. in. częściowo zautomatyzowana jazda, ponieważ w sytuacji gdy np. nie dotykamy przez pewien czas kierownicy, komputer uruchamia sekwencję sygnałów ostrzegawczych, które przy braku reakcji ze strony kierowcy spowodują aktywację awaryjnego asystenta zatrzymania. Teraz kierowca nie będzie musiał już wykonywać żadnych aktywnych ruchów, aby system wiedział, że ma kontrolę nad pojazdem.
Nowa generacja kierownic w Klasie E będzie występowała, tak jak to było do tej pory – w dwóch odmianach: luksusowej oraz sportowej, a w obu przypadkach oprócz nowej technologii pozostaje już sprawdzone „Touch Control” umieszczone w ramionach kierownicy. Jednakże również w nowym wydaniu, ponieważ technologia będzie działać na podstawie czujników pojemnościowych, czyli przy wykorzystaniu sygnału cyfrowego.

Całość wykończona najwyższej jakości materiałami pozwoli, aby mata sensoryczna oraz powierzchnie do sterowania systemem informacyjno-rozrywkowym działały bez najmniejszych problemów nawet w warunkach dużego nasłonecznienia, ponieważ są w stanie wytrzymać temperaturę ponad 100 stopni Celsjusza.
„To najpiękniejsza kierownica, jaką kiedykolwiek stworzyliśmy” – mówi Hans-Peter Wunderlich – Główny projektant wnętrz marki Mercedes Benz. „Proporcje poduszki powietrznej, ramion i wieńca są w absolutnej harmonii. Poduszka powietrzna nie jest ukryta, ale wyeksponowana jako spłaszczona sfera”.