Mercedes-Benz

Samochody hybrydowe oraz „miękkie hybrydy” Mercedes-Benz

Autor: Katarzyna Szewczuk

Ze względu na obecne działania na rzecz walki o dobro środowiska i co za tym idzie coraz bardziej rygorystycznych wymagań dotyczących emisji spalin, producenci aut stawiają na stopniową elektryfikację swoich marek. Mercedes-Benz również dotrzymuje kroku swoim ścisłym konkurentom oferując coraz szerszy wachlarz rozwiązań. Do końca 2022 roku Mercedes planuje wprowadzić ponad 130 zelektryfikowanych wariantów swoich pojazdów. Wszystkie zelektryfikowane samochody Mercedes-Benz skonsolidowane są pod marką EQ. Grupę tą dzielimy na trzy podgrupy:

·       EQ Boost – pojazdy z instalacją 48-voltową,

·       EQ Power – hybrydy plug-in,

·       Pojazdy elektryczne – EQC.

W artykule skupimy się na dwóch pierwszych grupach.

EQ Boost - Miękka hybryda

Jeżeli zależy nam wciąż na tradycyjnym aucie z silnikiem spalinowym, ale chcemy korzystać z najnowszych rozwiązań wspierających rozruch i przyśpieszenie, możemy zdecydować się na tzw. miękką hybrydę z 48-voltową instalacją elektryczną.

Takie rozwiązanie stosowane jest w niektórych  modelach Mercedesa od Klasy C w górę, z silnikiem benzynowym z automatyczną skrzynią biegów. Elektryczny silnik o mocy 14 KM (lub 22 KM w 6-cylindrowych jednostkach) wspiera silnik spalinowy przy rozruchu -  główny motor uruchamia się i nabiera obrotów w sposób niemal nieodczuwalny.

W ekonomicznym trybie jazdy samochód wpada w tryb żeglowania. Silnik rozłączany jest ze skrzynią biegów, a auto „żegluje” na biegu jałowym, nie wytrącając przy tym nadmiernie prędkości jak w sytuacji hamowania silnikiem.  Co więcej, już delikatne wciśnięcie gazu przywraca z powrotem napęd i nadaje dynamiki rozpędu dzięki dodatkowym 150 Nm (250 Nm dla silników 6-cylindrowych).

Energia odzyskiwana jest podczas rekuperacji, czyli podczas hamowania – tak więc nie musimy pamiętać o naładowaniu silnika elektrycznego, aby z niego korzystać. EQ Boost nadaje dynamiki jazdy podczas ruszania i przyśpieszenia, a także wspiera kierowcę w ekonomicznej jeździe, obniżając spalanie o ok. 10%.

EQ Power - Samochód hybrydowy Mercedes-Benz

Mercedes w swojej ofercie posiada aktualnie 6 modeli z napędem Plug-in-Hybrid: Klasę A (Hatchback i Limuzyna), Klasę C i E (Limuzyna i Kombi), GLC i GLE (SUV i Coupé), a także Klasę S w wersji Long. Hybrydy plug-in łączą dwie korzyści z codziennej jazdy: bezemisyjnej, wyłącznie elektrycznej jazdy po mieście oraz korzystanie z zasięgu napędu spalinowego na dłuższych trasach.

Co więcej, z napędem hybrydowym dostępne są zarówno jednostki z silnikiem benzynowym, a także z silnikiem diesla! Jeżeli chodzi o dane techniczne, podajmy dla przykładu Mercedes-Benz C 300 de (litery „de” przy emblemacie oznaczają hybrydę z silnikiem diesla, natomiast samo „e” – hybrydę z silnikiem benzynowym). Posiada on 4-cylindrowy 2-litrowy silnik spalinowy o mocy 194 KM z momentem obrotowym 400 Nm (max. prędkość wynosi 250 km/h) i silnik elektryczny o mocy 122 KM z momentem 440 Nm. W celu pełnego wykorzystania połączonych mocy silnika spalinowego i elektrycznego, zastosowano najmocniejszą wersję przekładni bazowej, która jest w stanie przenosić moment obrotowy nawet do 700 Nm.

Mercedes-Benz C 300 de posiada następujące tryby działania:

·       Hybrid – tryb łączenia pracy silnika spalinowego i elektrycznego. System napędu hybrydowego wybiera odpowiedni rodzaj napędu w zależności od sytuacji na drodze i przebiegu trasy.

·       E-Mode – tryb jazdy tylko silnikiem elektrycznym, przy większych prędkościach dołącza się silnik spalinowy za pośrednictwem haptycznego pedału gazu. Haptyczny pedał jest systemem, który poprzez punkt oporu sygnalizuje kierowcy maksymalnie dostępną moc elektryczną. Możemy jechać na silniku elektrycznym do danej prędkości, aż pokonamy punkt oporu haptycznego pedału gazu – wtedy załączany jest silnik spalinowy.

·       E-Save – pojazd utrzymuje aktualny poziom naładowania akumulatora do późniejszego wykorzystania np. w centrum miasta. Napęd elektryczny oraz Boost są dostępne wyłącznie w ograniczonym zakresie.

·       Charge – silnik spalinowy wykorzystuje część swojej mocy do ładowania akumulatora.

Auto posiada baterię o pojemności 13,5 kWh, co pozwala na bezemisyjną jazdę nawet do 54 km, a średnie zużycie paliwa na poziomie 1,4-1,6 l/100km zapewnia dłuższą przyjemność z jazdy przy tej samej mocy (oczywiście wartości spalania i zużycia energii zależą od stylu jazdy i topografii pokonywanej trasy). Dzięki wbudowanej ładowarce o mocy 7,4 kW, w domowym gniazdku Mercedes-Benz C 300 de naładujemy w ciągu 5 godzin, a używając Wallboxa lub stacji ładowania nawet w ciągu 1,5 godziny.

Co ciekawe, Mercedes w towarzystwie Asystenta ECO analizuje dane dotyczące przewidywanego przebiegu trasy pojazdu. Dzięki temu system może pomóc optymalnie dostosować technikę jazdy do trasy, zaoszczędzić paliwo i odzyskać energię. Gdy system rozpozna sytuacje, tj. ograniczenie prędkości, zjazdy oraz podjazdy, skrzyżowania i ronda lub wykryje pojazd poprzedzający, Asystent ECO oblicza optymalną prędkość w celu maksymalnej oszczędności paliwa i odzysku energii – wtedy pojawia się symbol „Noga z gazu”. Po zdjęciu nogi z pedału gazu układ napędowy zostaje ustawiony na maksymalną oszczędność paliwa. Samochód odpowiednio do sytuacji wybiera żeglowanie, rekuperację, bieg i rodzaj napędu.

Biorąc pod uwagę statystyki, większość osób pokonuje codziennie do pracy dystans nie przekraczający 50 km – jeżeli posiadamy w domu wallboxa oraz w pobliżu naszego miejsca pracy znajduje się punkt ładowania, właściwie możemy codziennie poruszać się po mieście korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego!

Usługa Mercedes me Charge

W ramach rozszerzania usług elektromobliności, Mercedes-Benz oferuje dla hybryd plug-in z systemem MBUX i modelu EQC usługę Mercedes me Charge. Mercedes me Charge pozwala na wygodny dostęp do punktów ładowania różnych operatorów i umożliwia dokonanie zapłaty za ładowanie dzięki zintegrowanej funkcji płatności (także na stacjach IONITY - europejskiej sieci szybkiego ładowania).

Dostęp do usługi ładowania odbywa się za pomocą karty Mercedes me Charge, aplikacji Mercedes Me na smartfonie lub poprzez wyświetlacz systemu operacyjnego w samochodzie. Kierowca może korzystać ze zintegrowanej funkcji płatności, a każde poszczególne ładowanie jest zapisywane i wyszczególnione na comiesięcznej fakturze. Ładowanie samochodu staje się prostsze i bardziej komfortowe, a proces płatności jest wygodny i przejrzysty.

Nasza oferta

Samochody hybrydowe Mercedes-Benz oferują w klasie premium to co najważniejsze – komfort, luksus, nowoczesne systemy bezpieczeństwa i ekonomikę jazdy. W zależności od potrzeb Klienta, od kompaktowych miejskich aut, przez praktyczne SUV-y oraz komfortowe limuzyny, Mercedes wychodzi naprzeciw wymaganiom, aby dostarczać coraz szerszą gamę modelową hybryd plug-in dostosowaną do indywidualnych oczekiwań zarówno pod względem dynamiki jazdy, jak i szerokiego wachlarza wyposażenia i stylistyki samochodów marki Mercedes-Benz.