Mercedes-Benz

A jak AMG, czyli historia Mercedes-AMG w pigułce

Autor: Małgorzata Żerek

Czym są tajemnicze trzy litery? Co oznaczają? Dlaczego są tak ważną częścią historii marki Mercedes-Benz i dlaczego budzą tyle emocji w świecie motoryzacyjnym?

Początki AMG

Aby odpowiedzieć na te pytania musimy cofnąć się w czasie do roku 1967, kiedy inżynierowie pracujący dla Mercedes–Benz, Hans Werner Aufrecht oraz Erhard Melcher postanowili odejść i założyć własną firmę. Tak w miasteczku nieopodal Stuttgartu – Grossaspach - powstała firma AMG. Nazwa wywodzi się od nazwisk założycieli i miasta w którym mieściła się firma (Aufrecht Melcher Grossaspach). Początkowo firma mieściła się w starym młynie, a głównym założeniem firmy było projektowanie, testy oraz rozwój silników wyścigowych.

Na pierwszy sukces firma nie musiała długo czekać, bo w 1971 roku światło dzienne ujrzał AMG 300 SEL 6.8 AMG. Projekt, który powstał w ciągu kilkunastu dni, z przytupem wszedł w świat wyścigów, zajmując pierwsze miejsce podczas 24 godzinnego wyścigu na legendarnym belgijskim torze SPA (Circuit de Spa-Francorchamps).

Przez kolejne lata konstrukcje AMG zdominowały różne serie wyścigowe na całym świecie, a mała firma stała się poważnym przedsiębiorstwem. Doprowadziło to do rozpoczęcia współpracy z Mercedes-Benz w 1990 roku.

Współpraca z Mercedes-Benz

AMG stało się oddziałem firmy i oficjalnym tunerem, który przygotowywał modele dostępne w sieci sprzedaży. Modyfikowane silniki, wysokie osiągi w połączeniu z pakietami stylistycznymi powodowały zachwyt u klientów i zazdrość u konkurencji. W 1999 roku obie marki oficjalnie się połączyły, a w 2005 roku Mercedes-Benz kupił AMG.

Na przestrzeni lat powstało wiele legendarnych i kultowych już modeli. AMG nie budowało tylko 2-osobowych sportowych samochodów, takich jak SLK, SL, CLK czy niesamowity SLS lub jego brat GT. Firma stawiała także na sedany, kombi oraz SUV-y! Pierwszy SUV, w którym AMG „maczało palce” to model ML. W rezultacie powstał 5.4 V8, rozwijający 347 KM i rozpędzający topowego ML-a w 6,8 s do 100 km/h, co wówczas było wartością nieosiągalną dla rywali. Klientom spodobała się koncepcja szybkiego SUV-a i ten model okazał się ogromnym sukcesem. Ulubionymi silnikami stosowanymi w modyfikowanych modelach AMG przez wiele lat stanowiły mocarne V8 oraz V12. Na szczycie piramidy znajdował się legendarny silnik 6.3 AMG (M156) przez wielu uważany za najlepszy wolnossący silnik świata. Kontynuacją legendarnych silników V8 jest montowany dziś technologiczny majstersztyk - jednostka 4.0 V8 biturbo, która trafiła początkowo pod maskę sportowego modelu GT. Innowacyjny silnik wyróżnia się lekką konstrukcją i wybitną wydajnością. Z mocą do 585 KM oraz maksymalnym momentem obrotowym sięgającym 700 Nm dostarcza kierowcy wielu pozytywnych emocji i ekscytujących wrażeń. Rodzinnym odpowiednikiem sportowego modelu AMG GT stal się zaprezentowany w Genewie w 2018 roku AMG GT 4 DOOR. Czterodrzwiowa odmiana zachowała moc, charakter i osiągi sportowego coupé, a jej wygląd budzi respekt na drodze. Obecnie najmocniejszy wariant AMG GT 63 S 4MATIC+ ma aż 639 KM i 900 Nm. Od 0-100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,2 s i rozwija 315 km/h prędkości maksymalnej.

AMG obecnie

W każdym segmencie Mercedes-AMG ma kompleksową, a zarazem i imponującą ofertę: od najmocniejszego produkowanego seryjnie 4-cylindrowego auta kompaktowego do sportowego i eleganckiego S 65 ze wspaniałą jednostką o 12 cylindrach. Mercedes-Benz wraz z inżynierami AMG udowadnia, że pojemność to nie wszystko. Trendy motoryzacyjne się zmieniają i stopniowo firmy zaczynają odchodzić od silników o dużej pojemności. Mercedes-Benz wyciągnął asa z rękawa pokazując światu nowe silniki o pojemności 2.0. Nowy dwulitrowy silnik napędza następną generację modeli z linii 45 AMG. Jest to najmocniejsza seryjnie produkowana jednostka czterocylindrowa w historii, która  generuje aż 421 KM i 500 Nm. Przynosi to jednak pewne obawy dotyczące plotek o nowej Klasie C AMG, która miałaby korzystać z tej samej jednostki. Jednak takie możliwości pokazują, że Mercedes może być faktycznie gotowy do zastąpienia V8-ki rzędową czwórką.

Od czasów dwóch pasjonatów motoryzacji, firma pokonała bardzo długą drogę. Nieduża firma stała się częścią Mercedesa, uznanego na całym świecie za wyznacznik jakości, zachowując przy tym własną tożsamość, firmując swoją nazwą najbardziej sportowe modele spod trójramiennej gwiazdy. Od samego początku filozofią firmy było budowanie jednego silnika przez jednego człowieka. Dlatego do dziś, każdy silnik opatrzony jest imienną plakietą pracownika fabryki, który wyprodukował silnik. Dziś silnik sygnowany logo AMG powoduje szybsze bicie serca i jest marzeniem niejednego kierowcy. Jest nie tylko synonimem luksusu i solidności, ale także jedną z największych ikon w świecie motoryzacji.